Wednesday 13 January 2010

Syiah Sesat lagi menyesatkan

Assalamualikum semua...

Semalam 10 Muharram 1431 H mengingatkan saya kembali nostalgia lama ketika berada di Pakistan Karachi. Saya teringat betapa sesatnya golongan syiah di sana yang apabila tiba sahaja 10 Muharram mereka akan mengadakan upacara memperingati HARI KARBALA, iaitu hari saidina Husin mati dibunuh dengan kejam.

Selepas Maghrib mereka akan berarak beramai-ramai menuju ke kubur Ali Jinah yang terletak di pusat bandar Karachi yang dikenali dengan SADAR. Mereka berarak dengan berjalan kaki, ada yang tidak berbaju dan pada malam itu semuanya berpakaian serba hitam, mereka berjalan menuju ke sana sambil melibas badan dengan tangan dan ada yang memukul-mukul badan dengan menggunakan pisau khas sehingga luka.

Mereka melakukan upacara ini dengan penuh semangat dan khusyuk seolah-olah mereka sedang melakukan satu ibadah suci dan pengorbanan besar terhadap agama Islam. Mereka memukul badan sambil berkata YA ALI MADAD (wahai Ali berilah petunjuk).

Upacara ini melibatkan semua lapisan umur, orang tua, muda, remaja dan kanak-kanak. Mereka melakukannya bermula malam sepuluh Muharram sehinggalah ke siang harinya. Apabila semua penganut-penganut syiah yang berarak dari tempat masing-masing sampai ke kubur Ali Jinah, di sana mereka teruskan upacara memukul badan sehingga berdarah sampailah ke siang harinya.

Pada waktu mereka melakukan upacara tersebut, jangan ada penganut sunni yang mengatakan mereka sesat nanti akan diseksa bahkan dibunuh pada waktu itu juga. Kalau kita nak melihat dan buat kajian, kita kena pakai baju hitam dan paling kurang kena libaskan tangan ke dada, macam mereka sambil berkata YA ALI MADAD.

Sebelah petangnya pula, mereka akan berarak ke tepi pantai Clifton untuk melakukan upacara menikam kuda sampai mati sebagai memperingati kuda yang ditunggangi oleh Saidina Husin. Kuda tersebut adalah kuda putih yang bersih, dihiasi dengan pelbagai hiasan di badannya dan diarak beramai-ramai ke tepi pantai lalu ditikam beramai-ramai dengan penuh semangat.

Pada siang hari 10 Muharram juga mereka menyediakan air bandung percuma di tepi-tepi jalan diisikan di dalam tong, sesiapa sahaja boleh mengambilnya. Kemudian mereka akan datang ke setiap rumah untuk mengagihkan bubur asyura secara percuma.

Begitulah gambaran ringkas tentang syiah di Pakistan. Mereka menyeksa diri mereka sendiri atas dasar memperingati dan simpati di atas kematian Saidina Husin yang dibunuh dengan kejam. Sedangkan Nabi menyatakan:

لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَطَمَ الْخُدُودَ وَشَقَّ الْجُيُوبَ وَدَعَا بِدَعْوَى الْجَاهِلِيَّةِ

" Bukan dari kalangan umatku sesiapa yang menampar pipi, mengoyak baju dan menyeru dengan seruan jahiliah " riwayat bukhari

Sedangkan tampar pipipun dilarang oleh Nabi, inikan pula melukakan badan tanpa sebab maka ia terang-terang haram di sisi Islam, sekian...

No comments:

Post a Comment