Sunday, 28 March 2010

MEMBERI UNDI KEPADA YANG BUKAN AHLI ADALAH DOSA BESAR

Setengah golongan beranggapan bahawa tidak seorang pun dikalangan kita yang tidak berdosa, semuanya melakukan dosa, bermula daripada pagi hinggalah ke malam. Kita semua bergelumang dengan dosa, jadi apa yang hendak dipelikkan sekiranya memberi undi kepada orang yang bukan ahli juga merupakan dosa, kita memang berdosa, siapakah yang maksum dikalangan kita ? Jadi apa yang hendak dipelikkan sekiranya kita melakukan satu dosa dalam keadaan kita sudah banyak melakukan dosa. Tidak hairanlah kita menyandarkan satu dosa kepada dosa-dosa yang sedia ada..

Fahamilah baik-baik!!! Bahawa semuanya ini adalah tipu daya nafsu dan syaitan yang paling merbahaya. Sekiranya manusia setiap kali dia melakukan dosa dan berfikiran sebagaimana di atas, maka tidak sekali-kali dia akan dapat memelihara dirinya daripada melakukan dosa. Tetapi jika sekiranya seseorang itu terkena sedikit kekotoran lalu dia terus berusaha untuk mencegah dan membersihkannya, orang yang seumpama ini boleh membakar beberapa kolam kekotoran.

Perlu difahami bahawa di antara satu dosa dengan dosa yang lain tidak serupa. Sekiranya dosa yang kita lakukan itu kesan buruknya menimpa ke atas seluruh rakyat, maka dosanya adalah jauh lebih besar kalau dibandingkan dengan dosa yang kesan buruknya hanya menimpa ke atas diri sendiri.

Jenis “Dosa Infiradi” ( individu ) walau bagaimana besar sekalipun tetapi kesan dan akibatnya hanya menimpa ke atas dua atau tiga orang sahaja. Sementara kaffarahnya dapat dilakukan melalui taubah dan istighfar. Harapan untuk mendapatkan keampunan bila-bila masa boleh berlaku. Tetapi jika sekiranya kesan dan akibat dosa yang dilakukan itu menimpa negara dan seluruh rakyat, maka dosa yang seumpama ini, tidak ada sebarang bentuk kaffarahnya di dalam Islam. Ia diibaratkan seumpama anak panah yang keluar dari busurnya dan tidak akan kembali lagi. Sebab itulah seseorang yang melakukan dosa yang seumpama ini, Jika sekiranya dia bertaubat maka paling kurang dosa yang telah lalu payah untuk dihapuskan dan harapan untuk berlepas diri daripada azab Allah S.W.T. adalah tipis. Berdasarkan kepada faktor ini maka dosa berzina, mencuri dan merompak juga tergolong di dalam dosa-dosa besar, tetapi masih kecil kalau dibandingkan dengan dosa yang kesan buruknya menimpa ke atas negara dan seluruh rakyat (iaitu memberi undi kepada mereka yang tidak mahu menegakkan hukum Allah dan mengekalkan undang-undang thoghut).

Memang benar bahawa saban hari kita melakukan pelbagai jenis dosa, kecil atau pun besar. Sungguhpun begitu dosa-dosa yang seumpama ini, insya-Allah, akan diampunkan oleh Allah S.W.T. jika sekiranya kita benar-benar bertaubat dan kita boleh membayar kaffarah bagi memohon keampunannya. Tetapi sedarilah ! janganlah kita sering melakukan dosa sehingga kita sanggup melakukan dosa yang tidak ada jalan untuk membayar kaffarah dan sukar untuk mendapat keampunan.

Ada juga yang berpendapat bahawa apalah yang ada pada satu undi kalau hendak dibandingkan dengan beribu-ribu undi ? Sekiranya satu undi sahaja diberikan kepada orang yang memperjuangkan kebathilan, apalah salahnya dan apakah kesannya yang akan menimpa agama, negara dan rakyat ? Kerana undi yang satu tidak ada harga kalau hendak dibandingkan dengan beribu-ribu undi yang lain.

Fahamilah dengan sebaik mungkin ! sekiranya setiap individu pada waktu mengundi berfahaman bahawa satu undi sahaja bukannya ada harga sangat, maka ketika itu berlakulah pemberian undi dengan bebas dan mengikut sesuka hati dikalangan pengundi.

Kita mestilah memahami bahawa undang-undang pilihan raya yang ada pada hari ini menilai kemenangan seseorang berdasarkan kepada bilangan undi terbanyak (majoriti). Sesiapa sahaja boleh memerintah negara dan rakyat apabila memperolehi kelebihan undi, walaupun hanya dengan satu undi yang diperolehi itu dari seorang yang buta atau jahil.

Sekiranya seorang calon yang rosak agama, aqidahnya dan akhlaknya bertanding dengan seorang calon yang tidak mempunyai sifat-sifat tersebut dan menang dengan satu undi sahaja, maka dia dikira menang dalam pertandingan dan boleh menguasai dan memerintah negara dan masyarakat Islam mahu pun kafir. Begitulah juga seorang yang jahil dan buta yang tersalah membuang undi menyebabkan orang yang tidak faham agama akan menang dan boleh memusnahkan agama, bangsa dan negara.

Oleh itu tiap-tiap undi mempunyai nilai dan harga yang mahal. Setiap individu muslim mestilah mengambil sikap berhati-hati dalam menunaikan haknya dalam pilihan raya, supaya undinya diberikan kepada mereka yang berhak dan layak menerimanya.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete